Tuesday, May 15, 2007

Usop Sontorian & Pengiktirafan Antarabangsa

Untuk kali ini, aku malas nak menukil dan menulis panjang-panjang sebab surat-surat di bawah ni pun dah cukup panjang untuk dibaca.



Demikian adanya.

11 comments:

hafiz said...

``usop sontorian is rated #3 in Malaysia.

we will inform you the result by early june."

so, mende dia nak bagitau sebenarnya? result mende?

dan apakah result yg diperoleh?

aku sungguh keliru (atau aku slow kekeke)

Amir Hamzah Hashim said...

Usop mendapat rating tayangan no 3 paling ramai penonton antara kartun-kartun yang ditayangkan di tv malaysia waktu itu selain Doremon dan Thundercats. Keputusannya adalah untuk menjemput Pengarah Usop Sontorian membentangkan kertas kerja dan penerangan berkaitan penerbitan animasi Malaysia di Festival Animasi Antarabangsa Jepun kali ke 6 Hiroshima, 22-26 Ogos 1996.
Sebagai rekod, Kamn Ismail telah mewakili Malaysia dan mendapat pembiayaan penuh oleh Pusat Kebudayaan Jepun untuk tujuan tersebut.

Mariapan said...

Yah! saya masih ingat lagi itu En.Kamn ada cerita sama saya ketika kita worang minum itu padang pengkalan dekat, dia cakap dia kena pergi jupon untuk buat ucapan sama itu kertas kerja mengenai animasi malaysia kerana itu jupon punya worang banyak tertarik dengan En.Kama punya style bikin animation tanpa ada guna kertas atau warna basah (wet pain lah). Tapi yang pelik itu dia punya compani Karisma Pictures hanya bagi dia RM700.00 juga untuk poket money. Itu jam kad kradit susah mau dapat, jadi mau tak mau dia pergi juga dengan harapan semua turn out allright. Tapi nasib baik fulllumak nalarekek, setelah En.Kamn bagi itu ucapan sama lebih kurang 500 orang jupon (kalau tak percaya tanya sama itu Hassan Mutalib, dia ada masa itu jam) dan worang satu dunia animasi. Setelah itu, itu jupun punya worang sudah bagi En. Kamn RM5000.00 (jupon punya wang tak tau)Wah itu jam En. Kamn tak tau apa mau cakap. Arigato jugalah, apa lagi.

Anonymous said...

Tapi apa pasal itu ujang kartunis yang bikin suma watak-watak dalam usop sontorian sama itu sekerip juga ada tulis tada kasi hantar sama itu jepun punya tempat? ada kah ini pepatah yang bernama lumbu punya susu kambing dapat nama?

ibnukaduk said...

Masing-masing ada tugas masing-masing. Ujang dengan tugas pentadbiran Majalah Lawak Antarabangsa, Kamn dengan pentadbiran dan pengarahan animasi Usop Sontorian. Pihak penganjur festival tersebut, menjemput penggiat dan pembuat animasi tak kira watak apa yang dibuatnya. Membiayai hanya seorang wakil sahaja. Adapun kartunis Petai juga pernah diundang ke Jepun tanpa bersama Brader Ujang. Itulah dinamakan pembahagian tugas dan menjaga keperluan secara bersama. Akupun tak pernah dibawa ke mana-mana festival luar negara.

KAMBING said...

Adakah encik amir kenal dengan brader ujang atau hanya pernah bekerja dengan dia ? bukan apa..kadang-kadang ada jugak orang yang mengaku kenal/berkawan/pernah bekerjasama dan lain2 dengan orang-orang terkenal ini untuk menumpang nama..walhal kenal gitu-gitu saja dan orang tu tak kenal pun dia siapa....maaf sekadar bertanya.

Amir Hamzah Hashim said...

saudara Kambing, (janggal pulak)saya ni hanya manusia yang suka menumpang nama-nama org terkenal ni. Secara jujur, mungkin Ujang pun tak kenal saya. Betul kata cicak, biarkan luncai terjun dengan labu-labunya.

mariapan said...

Ayoh! sapa cakap itu Kartunis Wujang tada kenal sama Incik Amir. Ayooo dia worang banyak kawan rapat seperti brothers. Itu Incik Amir saja cakap itu macam dia tada mau cakap tinggi. Engkau worang jangan cakap itu macam tada baik lah. Dia worang sudah lama kenal sebelum itu first cartoon Usop Sontorian keluar TV lagi. Itu Ujang kalau jumpa itu Incik Amir dia air mata turunlah sudah lama kenal dan jarang-jarang jumpa. I rest mycase... ama seri!

Amir Hamzah Hashim said...

TQ mariapan...

jonjenin said...

lu punyer kartun ada keluar kat gelagat ngan ujang..macam penah baca..aku ingat amier nagn jijie tu orang yang sama..stroke kartun ada iras2 la..

Amir Hamzah Hashim said...

Sedare..
Aku punya nickname zaman dulu amei je.. kat gelagat dan jenaka je.
Jijie tu kawan aku la... sekarang meniage ayam kat selayang. Dah tak buat kartun dah si jijie tu.
Nak oder ayam?