Dato' Ahmad Sean (Lensa Filem)
Dato' Lat
Dato' Lat
En Hassan Muthalib (Presiden Animas)
Ahli Panel Forum "Pembikinan Filem Animasi Senario Tempatan"
Penghasilan beberapa siri dan filem animasi tempatan sekarang ini berupaya menerobos dominasi pengkarya besar Hollywood seperti Walt Disney, Warner Bros, Hallmark dan lain-lain.
Contohnya, karakter animasi tempatan Man Spider karya Ahmad Sean terbitan Lensa Film Sdn. Bhd. berjaya menempa nama di luar negara. Pengarah filem animasi pertama tempatan terbitan Hishani Peninsula, Silat Legenda, Hassan Mutalib berkata, sebenarnya sejarah animasi di negara ini telah bermula sejak tahun 1946. Katanya, pelawak Mat Sentul merupakan animator pertama menggunakan teknik 'still photo' bagi filem Mat Bond. ''Sejarah juga memperlihatkan wayang kulit adalah contoh animasi pertama di dunia yang diiktiraf sebagai teknik 'cut-out animation' iaitu menggunakan 'single frame','' jelasnya. Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas sejarah dan latar belakang animasi tempatan pada ceramah 'Pembikinan Filem Animasi - Senario Tempatan' anjuran Finas, di Hulu Klang, satu masa dahulu. Ahli panel lain ialah kartunis terkenal, Datuk Mohd Nor Khalid atau Lat, Kamn Ismail dari UAS Animation Studios, Ida Rahayu Mohd. Noor dari Fine Animation, Ahmad Sean daripada Lensa Film Sdn. Bhd. dan animator bebas, Idris Hashim. Menurut Hassan lagi, daripada generasi pertama yang lahir pada tahun 1946, lahirlah generasi baru yang mengetengahkan hasil kerja mereka sedikit demi sedikit seperti animasi yang diterbitkan oleh Filem Negara iaitu Hikayat Sang Kancil. Ia seterusnya membawa kepada adanya sedikit sentuhan animasi menerusi filem-filem cereka tempatan seperti Mekanik, Mat Gelap dan Yess Tuan. Daripada situ, tambahnya lagi, lahir beberapa siri animasi tempatan yang diilhamkan oleh animator generasi baru seperti Usop Sontorian, Yokies, Sang Wira dan sebagainya. Sementara itu, Kamn Ismail pula memfokus animasi yang menggunakan komputer. Beliau berpendapat, komputer banyak membantu menjimatkan masa, tenaga dan wang berbanding dengan penghasilan animasi menerusi lukisan sel atau teknik tradisional. Katanya, dia mengubah tradisi itu dengan membuktikannya menerusi siri animasi Usop Sontorian. ''Komputer digunakan bagi kaedah melukis, mewarna, penyusunan kedudukan visual, rakaman suara, penyatuan animasi dengan latar belakang dan sebagainya,'' ujarnya. Kartunis Lat pula memberitahu, perkara paling penting dalam melahirkan animasi ialah melihat bagaimana karya tersebut memberi kesan kepada penonton. Jelasnya, salah satu cara yang paling mudah ialah dengan menunjukkannya kepada kanak-kanak dan melihat bagaimana penerimaan mereka. ''Apa yang kita mahu ialah kesan 20 tahun akan datang. Sebab itu, subjek yang diketengahkan mestilah bukan topik semasa, sebaliknya bersifat universal yang turut difahami oleh bangsa lain,'' ujar Lat. Lat yang kini mengusahakan siri The Kampung Boy dengan animator dari Filipina dan Amerika, berpendapat, dialog juga adalah perkara penting dalam animasi, selain berpegang teguh kepada adat dan budaya tempatan. Ahmad Sean pula memberitahu, untuk menghasilkan animasi terbaik, animator tidak boleh menjalankan kerja mereka secara sambil lewa. Ini kerana persaingan dari negara lain amat kuat kerana sejarah animasi mereka terlalu jauh berbanding di negara ini. Katanya, syarikat tersebut yang menghasilkan Man Spider sebenarnya telah berdepan dengan pelbagai masalah sewaktu mula berkecimpung dalam bidang ini termasuk kekurangan tenaga, kemahiran, teknik dan peralatan. Sementara itu, Ida Rahayu berkata, syarikatnya telah memasarkan animasi tempatan menerusi pembabitan dalam pasar filem di Hong Kong dan Cannes serta mendapatkan pengedar berpengalaman. Setakat ini, mereka telah berjaya memasarkan Yokies di beberapa negara Arab seperti di Jordan dan Usop Sontorian sendiri.
Contohnya, karakter animasi tempatan Man Spider karya Ahmad Sean terbitan Lensa Film Sdn. Bhd. berjaya menempa nama di luar negara. Pengarah filem animasi pertama tempatan terbitan Hishani Peninsula, Silat Legenda, Hassan Mutalib berkata, sebenarnya sejarah animasi di negara ini telah bermula sejak tahun 1946. Katanya, pelawak Mat Sentul merupakan animator pertama menggunakan teknik 'still photo' bagi filem Mat Bond. ''Sejarah juga memperlihatkan wayang kulit adalah contoh animasi pertama di dunia yang diiktiraf sebagai teknik 'cut-out animation' iaitu menggunakan 'single frame','' jelasnya. Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas sejarah dan latar belakang animasi tempatan pada ceramah 'Pembikinan Filem Animasi - Senario Tempatan' anjuran Finas, di Hulu Klang, satu masa dahulu. Ahli panel lain ialah kartunis terkenal, Datuk Mohd Nor Khalid atau Lat, Kamn Ismail dari UAS Animation Studios, Ida Rahayu Mohd. Noor dari Fine Animation, Ahmad Sean daripada Lensa Film Sdn. Bhd. dan animator bebas, Idris Hashim. Menurut Hassan lagi, daripada generasi pertama yang lahir pada tahun 1946, lahirlah generasi baru yang mengetengahkan hasil kerja mereka sedikit demi sedikit seperti animasi yang diterbitkan oleh Filem Negara iaitu Hikayat Sang Kancil. Ia seterusnya membawa kepada adanya sedikit sentuhan animasi menerusi filem-filem cereka tempatan seperti Mekanik, Mat Gelap dan Yess Tuan. Daripada situ, tambahnya lagi, lahir beberapa siri animasi tempatan yang diilhamkan oleh animator generasi baru seperti Usop Sontorian, Yokies, Sang Wira dan sebagainya. Sementara itu, Kamn Ismail pula memfokus animasi yang menggunakan komputer. Beliau berpendapat, komputer banyak membantu menjimatkan masa, tenaga dan wang berbanding dengan penghasilan animasi menerusi lukisan sel atau teknik tradisional. Katanya, dia mengubah tradisi itu dengan membuktikannya menerusi siri animasi Usop Sontorian. ''Komputer digunakan bagi kaedah melukis, mewarna, penyusunan kedudukan visual, rakaman suara, penyatuan animasi dengan latar belakang dan sebagainya,'' ujarnya. Kartunis Lat pula memberitahu, perkara paling penting dalam melahirkan animasi ialah melihat bagaimana karya tersebut memberi kesan kepada penonton. Jelasnya, salah satu cara yang paling mudah ialah dengan menunjukkannya kepada kanak-kanak dan melihat bagaimana penerimaan mereka. ''Apa yang kita mahu ialah kesan 20 tahun akan datang. Sebab itu, subjek yang diketengahkan mestilah bukan topik semasa, sebaliknya bersifat universal yang turut difahami oleh bangsa lain,'' ujar Lat. Lat yang kini mengusahakan siri The Kampung Boy dengan animator dari Filipina dan Amerika, berpendapat, dialog juga adalah perkara penting dalam animasi, selain berpegang teguh kepada adat dan budaya tempatan. Ahmad Sean pula memberitahu, untuk menghasilkan animasi terbaik, animator tidak boleh menjalankan kerja mereka secara sambil lewa. Ini kerana persaingan dari negara lain amat kuat kerana sejarah animasi mereka terlalu jauh berbanding di negara ini. Katanya, syarikat tersebut yang menghasilkan Man Spider sebenarnya telah berdepan dengan pelbagai masalah sewaktu mula berkecimpung dalam bidang ini termasuk kekurangan tenaga, kemahiran, teknik dan peralatan. Sementara itu, Ida Rahayu berkata, syarikatnya telah memasarkan animasi tempatan menerusi pembabitan dalam pasar filem di Hong Kong dan Cannes serta mendapatkan pengedar berpengalaman. Setakat ini, mereka telah berjaya memasarkan Yokies di beberapa negara Arab seperti di Jordan dan Usop Sontorian sendiri.
3 comments:
tadi kuar paper..ada bantuan untuk karyawan bikin animasi dari kekkwa...aku harap support dari kerajaan mcm ni harus berpanjangan untuk lihat bidang animasi ni lebih terus bersaing...
ada ke dana macam tu. Dah habis kot?
eh..iye ke???
ntah aku pun kompius bila kau sndiri cakap macam tu..dah habis la kot..hihihiiii...
Post a Comment