Monday, March 26, 2007

Usop Sontorian Jelajah Antarabangsa

Booth Arief International yang mengedar animasi Usop Sontorian ke seluruh dunia. Foto tahun 1997 di Pameran Dan Jualan Filem dan Penyiaran TV Asia di Hong Kong

Ramai kawan-kawan bertanya apa dah jadi dengan Usop Sontorian? Sayang sekali, kartun yang boleh dibanggakan ini hilang dan menyepi dari arus perdana tv negara kita. Mungkin RTM boleh membuat 'comeback' dengan menayangkannya semula. Generasi kanak-kanak yang lahir pada tahun 1994 ( tahun kelahiran Usop Sontorian ) mungkin tidak pernah menonton animasi ini. Dalam carian aku di internet, tak banyak maklumat yang aku dapat berkenaan Usop Sontorian kini. Tuan punya pemegang Hakcipta nya pula entah kenapa tidak meneruskan siri animasi ini. Tapi apa yang aku tahu Usop Sontorian sedang berlegar, menjelajah dari sebuah negara ke sebuah negara di dunia antarabangsa. Poster dan gambar-gambar ini menceritakan segalanya.


Muka depan poster Adventures Of Usop diedarkan oleh sebuah Agensi Pengedaran Antarabangsa. Arief International.

Muka ke 2 ini, mempunyai penerangan ringkas mengenai siri animasi Usop sontorian yang telah diubah tajuknya kepada Adventures Of Usop.


Lakaran Usop Sontorian oleh UJANG pada tahun 1994.

Selebet. Ayam belaan Usop. Watak sampingan Usop Sontorian ini juga menjadi salah satu tarikan khusus buat penonton. Dalam siri ini, terdapat 2 episod yang menampilkan watak Selebet ini sebagai watak utama. Dalam episod 'Pendekar' Selebet tampil sebagai hero yang menumpaskan ketua lanun dalam mimpi Usop. Dalam episod 'Selebet' pula menceritakan bagaimana seekor ayam kajian terlepas dari pusat kajiannya lalu mencari perlindungan di Kampung Parit Sonto.

Suasana muhibbah antara kaum dalam negara kita menjadi salah satu tarikan Siri Usop Sontorian untuk turut digemari penonton antarabangsa. Ia mencerminkan identiti kepelbagaian kaum di Malaysia. Sekaligus membawa realiti masyarakat kita ke seantero dunia.

Usop, Abu dan Dol mengetengahkan sejenis permainan yang agak mencabar bagi sesetengah kanak-kanak dalam masyarakat dunia. Mencerminkan keberanian dan kecekalan kanak-kanak Melayu.

Kehijauan, kedamaian alam, dan kemesraan persahabatan yang memungkinkan sikap tolong-menolong serta kesetiaan yang tak berbelah bagi, membawa siri ini ke serata dunia. Syabas Ujang, Tahniah Kamn Ismail dan para karyawannya. He he.. salah seorangnya.. Aku la. Tabik untuk Malaysia.

Aku ada juga membaca di blog-blog persendirian yang memberi komen negatif mahupun positif berkenaan kartun Usop ni, membuktikan kehadirannya satu masa dulu telah mencipta sejarah dan fenomenanya sendiri. Inilah rupa kartun Malaysia. Anda sukar menjumpainya kini.

3 comments:

Anonymous said...

fuhhh...rindu gak ngan usop and gang nih...
tapi apa nak buat....ye tak???

aMeir said...

Aku lagiiiiii rindu. Rasa nak buat balik semula mana-mana episod khas.

Anonymous said...

rileks la brader...
ada hikmah nyer tuu..